Untuk Iklan, sila klik...

Thursday, January 6, 2011

Saiyidus Suwar

Bagi kita sebagai umat Islam semestinya membaca Saiyidus Suwar (Ummul Quran) ini sekurang-kurangnya 17 kali sehari betul kan? Surah yang terpenting dalam kehidupan seorang muslim ini adalah sebuah mukjizat yang besar kepada Nabi Muhammad Sallallahu Alaih Wasallam kerana ia merupakan satu-satunya surah yang tidak boleh dibaca secara sekerat-sekerat (dibaca keseluruhan hingga habis satu surah) dan juga surah yang pertama disusun di dalam Al-Quran.

Surah ini juga bukan sekadar mudah untuk dihafaz bahkan dijadikan sebagai 'ayat jampi' dalam proses perubatan Islam. Selain itu juga ia dapat menghindarkan kita dari bahaya bisikan iblis dari menghasut pemikiran kita. Terlalu banyak kelebihan dan fadhilat surah yang pendek ini. Membacanya dan mendengarnya adalah ibadah.

Al-Fatihah juga bukan sahaja dilafazkan ketika membaca al-Quran bahkan juga ketika berdoa dan bermunajat kepada Allah. Surah ini jika direnung-renungkan maknanya merungkai tentang ketuhanan, sifat-sifat Allah, kewujudan hari ad-Diin (kiamat), rayuan ke landasan yang sebenar dan lebih lagi. Begitu besar skop maknanya yang tekandung dalam ayat-ayat yang ringkas dan mudah.

Namun apabila ditanya pada muda-mudi Islam zaman sekarang, masih ada yang tergagap-gagap tatkala disuruh membacanya bahkan ada yang langsung tidak tahu walaupun sepatah. Lebih sedih apabila ada yang mengaku tidak pernah membaca surah tersebut. Sudah pasti golongan ini tidak menunaikan solat fardhu lima waktu apatah lagi mengerjakan solat sunat yang lain. Perlukah ini dibiarkan? Sanggupkah kita biarkan mereka ini terus tersesat dalam kegelapan dah kejahilan sedangkan amanah kita adalah membimbing mereka? Jawapannya ada pada diri kita sebagai seorang pendakwah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails